کدام منابع کلاژن را باید امتحان کنید؟

کلاژن - فارماسل

افزودن کلاژن به رژیم غذایی شما راهی آسان برای افزایش مصرف پروتئین است. 

ممکن است فردی را ببینید که کلاژن را در قهوه خود تکان می دهد و یا یک شیک قهوه ای بنوشید (و نه ، این قهوه نیست). یا مصرف کپسول همراه با سایر ویتامین های صبحگاهی. این کلاژن است  و یکی از شگفت انگیزترین ترکیبات در مراقبت از پوست است.

کلاژن یک پروتئین فراوان است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و در استخوان ها ، ماهیچه ها ، اندام ها و پوست یافت می شود.

 

وقتی صحبت از پوست شما به میان می آید ، کلاژن چیزی است که آن را صاف ، چاق و شاداب می کند. هرچه کلاژن در صورت شما بیشتر باشد ، چین و چروک کمتری خواهید داشت. طبق مقاله ای که در آوریل 2020 در Marine Drugs منتشر شد ، حداقل 28 نوع مختلف کلاژن وجود دارد که کلاژن نوع 1 و 3 در پوست یافت می شود.

دکتر گرشیک می گوید: “پوست شما از بیست سالگی شروع به از دست دادن کلاژن می کند.” اثرات قابل مشاهده از دست دادن کلاژن ممکن است زمانی ظاهر شود که خطوط ریز در اواخر سی سالگی ظاهر می شوند .

دلایل اصلی از دست دادن کلاژن:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید
  • آسیب رادیکال های آزاد ، که در نتیجه قرار گرفتن در معرض محیط زیست مانند آلودگی هوا رخ می دهد

دو عامل اصلی هستند که کلاژن را تضعیف کرده و منجر به تجزیه آن می شوند.

چندین مقاله برای ترویج رشد کلاژن در پوست وجود دارد ، از جمله محافظت از پوست در برابر قرار گرفتن در معرض محیط زیست مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی هوا و داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم و سرشار از آنتی اکسیدان ها .

آگاهی بیشتر از اهمیت کلاژن برای سلامتی باعث افزایش محبوبیت مکمل ها ، پودرها و کرم های موضعی شده است. ویتنی بو ، دکتر ، متخصص پوست مشهور در نیویورک می گوید: “هنگامی که مکمل ها و پودرهای کلاژن برای اولین بار وارد بازار شدند ، شک و تردید زیادی وجود داشت.” او توضیح می دهد: “مولکول کلاژن به خودی خود بزرگ است.”

آیا کلاژن خوراکی موثر است؟

کلاژن

پس از مصرف کلاژن ، مولکول به دو- و تری پپتیدها تقسیم می شوند که از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند.  این پپتیدها سپس از طریق روده جذب شده و وارد جریان خون می شوند و در آنجا وارد رگ های خونی پوست می شوند. هنگامی که این قطعات کوچک کلاژن به پوست می رسند ، مانند سیگنال هایی به سلول های کلاژن ساز به نام فیبروبلاست عمل می کنند که به پوست شما می گوید زخمی وجود دارد که نیاز به ترمیم دارد.

زمانی که دچار خراش روی پوست خود می شوید ، فکر کنید. در حال حاضر این کلاژن آسیب دیده است که باعث تولید بیشتر کلاژن در طول روند بهبود می شود.  اما در مورد مصرف پودر کلاژن ، زخمی روی پوست خود ایجاد نکرده اید اما وجود این قطعات کوچک کلاژن مصرفی باعث شده تا مکانیسم های بهبود زخم بدن شما “روشن” شوند.

کلاژن در همه جای بدن شما وجود دارد. بنابراین نمی توانید به مکمل کلاژن بگویید که از آن می خواهید مستقیم روی پوست شما موثر باشد. به عنوان مثال ، برخی از آنها ممکن است به مفاصل هدایت شوند. “بدن شما این تصمیم را برای شما می گیرد.”

 

بهترین مکمل های کلاژن

کلاژن هیدرولیز شده اساساً کلاژن است که قبلاً تجزیه شده است ، که ممکن است به راحتی جذب شود.

همانطور که گفته شد ، برخی شک و تردیدها در مورد مکمل های کلاژن باقی مانده است

کپسول های کلاژن ممکن است به صورت کلاژن پودر فرموله شوند ، اگرچه برخی از مارک ها شامل سایر مواد حمایت کننده از پوست مانند هیالورونیک اسید و ویتامین C هستند.

کلاژن همچنین ممکن است به شکل چربی تبدیل شود ، سپس قند و سایر مواد را به آن اضافه می کند تا به شکل چسبناک متصل شود. اگر گومیا را دوست ندارید ، کپسول یک گزینه جایگزین است.

مهمترین نکته در انتخاب کلاژن ، بررسی دوز پپتیدهای کلاژن موجود در وعده توصیه شده محصول است . در یک مطالعه منتشر شده در مجله ، دوز 2.5 تا 10 گرم پپتیدهای کلاژن در روز در مطالعات بالینی با کیفیت اخیر مورد استفاده قرار گرفت تا تولید کلاژن افزایش یابد که منجر به آبرسانی و کشش بهتر پوست و بهبود پیری پوست می شود.

انواع کلاژن

  • پودر کلاژن در مقابل کپسول کلاژن

پودر کلاژن

کلاژن را می توان به دو صورت پودر یا کپسول مصرف کرد و این شامل پپتیدهای کلاژن است که به کلاژن تجزیه می شوند. یکی از تفاوتهای عمده بین این دو مقدار مصرف در هر وعده است.

به عنوان مثال ، یک پیمانه از یک مارک پودر معروف به نام Vital Proteins حاوی 20 گرم پپتید کلاژن است ، در حالی که کپسول کلاژن خود مارک (که حاوی پودر پپتید کلاژن در داخل کپسول است) فقط 3.3 گرم پپتید کلاژن در هر دوز ، یعنی شش کپسول دارد. به (اینها نیاز به بلعیدن چند قرص به طور منظم دارند: توصیه مصرفی این محصول شش کپسول دو بار در روز برای 6.6 گرم پپتید کلاژن در روز است.)

با توجه به اینکه پودر کلاژن متناسب با بودجه شماست ، به دنبال مکمل کلاژن گاوی یا دریایی باشید که حاوی کلاژن نوع 1 و 3 مورد نیاز برای سلامت پوست است ، از یک مارک معتبر باشید. همچنین اگر فرمول (یا رژیم غذایی شما) حاوی ویتامین C باشد که در تولید کلاژن مهم است ، مفید است.

 

برخی از کپسول های کلاژن نیز برای سلامت مفاصل و حاوی کلاژن نوع 2 طراحی شده اند ، بنابراین مطمئن شوید که داروی شما دارای نوع 1 یا 3 (یا هر دو) است ،  که به طور خاص سلامت پوست را هدف قرار می دهد.

در حالی که یک رژیم غذایی سالم و کامل با منابع پروتئینی از مرغ ، آب گوشت استخوان ، ماهی و گوشت گاو احتمالاً حاوی پپتیدهایی است که می توانند از سلامت پوست حمایت کنند و احتمالاً حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی دیگری هستند که از سلامت پوست حمایت می کنند ، اما اغلب فاقد کلاژن هستند.

با این حال ، مصرف پروتئین می تواند عناصر سازنده را برای بدن شما برای تولید کلاژن مورد نیاز فراهم کند. و این شامل مواردی مانند گنجاندن پروتئین بدون چربی ، تخم مرغ و ماهی در رژیم غذایی شما است. پروتئین رژیم غذایی ، همانطور که در مارس 2020 در Nutrients منتشر شد ، برای ساختار و ترمیم پوست بسیار مهم است.

الگوی تغذیه سالم برای سلامت کلی پوست بسیار مهم است و این بدان معناست که میوه و سبزیجات ، چربی های سالم و  پروتئین های بدون چربی را نیز مصرف کنید. مصرف این نوع غذای کامل ، رژیم گیاهی (که می تواند شامل پروتئین های حیوانی و ماهی باشد ، اما در اطراف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند سبزیجات ، میوه ها ، غلات کامل ، آجیل و حبوبات قرار دارد) باعث کاهش سرعت پیری و حمایت از پوست می شود. ظاهر یک پوست جوان تر به نظر می رسد

 

  • کلاژن موضعی

کلاژن موضعی به عنوان ماده ای که به کرم ها یا سرم ها اضافه شده است ، بهترین نتایج را ارائه نمی دهد.  از آنجا که کلاژن یک مولکول بزرگ است ، بعید است که به طور موثر جذب پوست شود تا تولید کلاژن تحریک شود. یک کرم کلاژن موضعی ممکن است یک اثر موقت روی پوست ایجاد کند ، اما بهترین روش استفاده از بودجه مراقبت از پوست شما نیست.

رتینوئیدها ، ویتامین C یا لایه برداری از اسیدها مانند گلیکولیک روشهای اثبات شده برای افزایش تولید کلاژن در پوست هستند و راههایی هستند که می توانیم تولید کلاژن را بهبود بخشیم. بر اساس مطالعه ای که در مارس 2016 در مجله Cermmetic Dermatology منتشر شد ، رتینوئیدها و رتینول (نوعی رتینوئید موجود در محصولات موضعی بدون نسخه) به طور خاص با هدف قرار دادن ژن های کلاژن نوع 1 و 3 به تولید کلاژن کمک می کند. افرادی که از رتینول به مدت 12 هفته استفاده کردند ، سطح کلاژن آنها بهبود یافت – و در نتیجه چین و چروک ها کاهش می یابد.

 

سخن پایانی در مورد منابع کلاژن

کلاژن

اگر می خواهید تولید کلاژن را در بدن خود افزایش دهید ، مکمل های کلاژن هیدرولیز شده با وجود عدم تحقیقات جامع در مورد اثربخشی و عوارض جانبی ، بهترین گزینه شما خواهد بود. با این حال ، کارشناسان در مورد وعده های آن محتاط هستند. “ما در قلمرو چراغ زرد هستیم. ما هنوز اطلاعات کافی برای توصیه مکمل های کلاژن خوراکی در سراسر جهان نداریم. به سختی می توان به همه گفت که باید از آن استفاده کنند بدون اینکه بدانید دقیقاً چگونه روی پوست منتقل می شود. ” اما تا کنون ، تحقیقات اولیه امیدوار کننده به نظر می رسد. رژیم غذایی سالم برای سلامت عمومی مهم است ،  در همین حال ، محصولات موضعی ممکن است کم ارزش باشند.

قبل از مصرف مکمل کلاژن ، با یک متخصص پوست مجرب مشورت کنید که می تواند به شما در توسعه یک رویکرد جامع که شامل غذاها و عادات مغذی است کمک کند که از پوست شما در برابر آسیب های محیطی محافظت می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع:

https://www.everydayhealth.com/skin-beauty/which-collagen-sources-should-you-try/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7230273/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7146365/#sec4dot1-nutrients-12-00870

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33742704/

https://jddonline.com/articles/dermatology/S1545961619P0009X

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7146365/#sec4dot1-nutrients-12-00870

کلیدواژه : کلاژن،پوست
مدیر وب سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − سه =